Alles over de bijtelling van uw youngtimer, oldtimer of klassieker

                                                                    
                                                                    Klik op het LinkedIn logo om
                                                              naar onze groep op LinkedIn te gaan


Reacties van bezoekers

gastenboekWat vindt u van de voornemens om vanaf 25 jaar de bijtelling te baseren op de economische waarde? Hier kunt u reacties van anderen lezen en zelf een reactie achterlaten. U dient alle velden in te vullen, uw emailadres wordt niet op de site getoond. Het formulier om een reactie achter te laten treft u onderaan deze pagina.

Geef alstublieft aan of u momenteel gebruik maakt van deze regeling en wat uw beroep is. Wij zijn ook benieuwd wat u van plan bent wanneer de regeling daadwerkelijk wordt verschoven van 15 naar 25 jaar (overweegt u de auto prive te gaan rijden, overweegt u een 25 jaar oude auto te kopen/importeren, overweegt u een nieuwere auto van de zaak te gaan leasen/aan te schaffen, enz.)

LET OP: Het is niet langer mogelijk om reacties te plaatsen.

 

Eduard : ontzettend bedankt alvast

Echt heel goed werk geleverd !!!, op een wetenschappelijke wijze gegevens verzameld en via alle kanalen draagvlak gezocht voor reparatie van de wet, hetgeen vele malen moeilijker is dan het tegenhouden van een wet.

Het heeft je veel tijd gekost om een geheel zinloos amendement tegen te houden. Immers 1,4 % van het totaal van het wagenpark ouder dan 15 jaar is van ondernemers. Dus ook al hadden de ondernemers allemaal een energie zuinige auto genomen dan was het effect zeer marginaal. En dan te bedenken dat ook ik al een optie heb op een 25 jarige mercedes, die ik zakelijk was gaan rijden en mijn 17 jaar oude auto was ik prive gaan rijden. Dus een precies averechts effect zoals je al beschreef.

I owe you a lot,

Groeten,

Eduard

 

 

 

 

zaterdag, 10 oktober 2009

Peter vd L.: Nog een vraagje

Ik heb net het BNR fragment afgeluisterd. Er komt dus wel een hoger bijtellingspercentage voor 15+ auto's aan. Gaat dat hogere percentage ook gelden voor 25+ auto's?

(ik heb een 83-er en een 88-er op de zaak)

------------------- reactie van Wouter van Embden --------------------------

Dit is nog niet duidelijk, de komende weken zal het amendement vorm krijgen en weten we OF en zo ja HOE de verhoging zal plaatsvinden.

vrijdag, 09 oktober 2009

Peter vd L.: Mijn grote dank

Heren, jullie hebben mij een hoop geld *en* een hoop gedoe bespaard. Mijn welgemeende dank!

 

vrijdag, 09 oktober 2009

Ton S: Wouter is een held :-)

Ik hoorde vanmiddag het bericht op BNR.

Misschien nog te vroeg om echt te juichen, maar het ziet er in ieder geval wel al heel goed uit. Een verhoging van het bijtellingspercentage blijt natuurlijk belachelijk en zonder enige onderbouwing. Maar tja, zo gaat dat in de politiek...

 

Goed werk, Wouter! 

 

donderdag, 08 oktober 2009

Patrick: Auto's van 4jaar of ouder worden ook zwa...

IK heb al jaren een eigen bedrijf (eenmanszaak) dat goed draait. Daardoor zit ik in de hoogste IB klasse (okay, maar net) en betaal met veel morren de 52% belasting.

Om van A naar B te gaan en af en toe ook nog behoorlijk wat mee te kunnen nemen rijdt ik een Renault Vel Satis 2liter turbo met alle opties. Deze auto uit april 2003 heb ik in januari 2008 gekocht voor 12K. De nieuwwaarde van deze auto was ongeveer 50k. 95% van mijn KM's rijdt ik zakelijk. Toch heb ik deze auto maar privé gekocht omdat ik geen zin heb in het bijhouden van KM's en al helemaal geen zin heb in de bijtelling.

Nieuwprijs auto € 50.000,00

Bijtelling 25% = € 12.500,00

Mijn belastingschaal 52% = netto bijtelling van €  6000,00

De dagwaarde van deze auto is door de crisis gedaald naar een prijs van € 6000,00 - € 7500,00.

Kortom, elk jaar kan ik mijn auto voor 100% aan de belasting aftikken.

De gehele regeling moet op de schop, niet alleen voor auto's van 15 jaar oud.

donderdag, 08 oktober 2009

Marco Hof: Helaas.

De inspanningen van Wouter van Embden Cs. ten spijt mogen we concluderen dat de deuren van Den Haag leken open te gaan, maar uiteindelijk stijf dicht bleven zitten. Tang mag inmiddels helaaml niks meer zeggen en Cramer is bang voor gezichtsverlies. Het is triest te constateren dat onze overheid (met de mond vol over normen en waarden en fatsoen) zélf zo onfatsoenlijk is om gemaakte fouten niet terug te draaien en zo duizenden ondernemers te duperen.

Reparatiewetgeving met de jaarwisseling op veertien weken gaans is ondoenlijk. Als het al negen maanden duurde om een fout te onderkennen dan zie ik het herstel ervan niet binnen veertien weken plaatsvinden.

Laten we nuchter tegen de feiten aankijken: de overheid dupeert, frustreert en draait zijn hoofd weg van problemen. Wat dat betreft had Mark Rutte toch een klein beetje gelijk toen hij zei dat het kabinet laten zitten méér schade toebrengt aan de maatschappij dan wanneer je het naar huis stuurt.

Ik wens alle gedupeerden een fijne, vijfentwintig jaar oude en dus bijtellingsvriendelijke youngtimer toe en ik hoop dat een ieder van u de schade beperkt weet te houden!

Marco Hof. 

---------------------------- reactie van Wouter van Embden ----------------------------

Het is begrijpelijk dat gedupeerden het vertrouwen verliezen. Er wordt echter achter de schermen hard aan een oplossing gewerkt en wij hebben daar nog alle vertrouwen in! Via de nieuwsbrief houden wij iedereen op de hoogte.

maandag, 21 september 2009

M. Kluiters: Waarom komt er geen trapsgewijze regelin...

Waarom komt er geen trapsgewijze regeling van de overheid.

Geen idee hoe definitief de nieuwe ideeen van de regering op dit moment zijn.

Gaat het nou wel of niet definitief door? Wanneer wordt dit bekend gemaakt, nergens kan ik dit achterhalen.

Ik rijd zelf in een inmiddels 15 jaar oude Volvo 940 rond, deze heb ik eind maart 2008 gekocht om de gunstige bijtelling voor mij als ZZP-er tegemoet te zien. Omdat de wagen pas in oktober 2008 15 jaar oud werd, moest ik de auto wel meteen zakelijk opvoeren van de belastingdienst, en dus voor 6 maanden de nieuwprijs opvoeren (heen en weer switchen van prive naar zakelijk vinden ze niet goed!)

Tja dat moest ik dan maar voor lief nemen, maar nu komen ze met de nieuwe wet en mag ik na net een jaar gebruik te maken van de gunstige regeling, mag ik nu weer prive gaan rijden?

Waarom is er geen trapsgewijze regeling bedacht, zodat je niet meteen in de problemen komt met je huidige wagen. Bijvoorbeeld in 2010 beginnen met de helft van de dagwaarde, ipv 1/4 en 2011 de gehele dagwaarde enz.

Dan wordt het minder aantrekkelijk gemaakt toch niet meteen een ramp voor iemand die reeds gebruik maakte van de regeling.

dinsdag, 15 september 2009

Guurt: Koop een extra oldtimer en pak ze terug

Koop een oldtimer, zet die in de schuur en voer daar alle onderhoud en benzinebonnen op en daarnaast schrijf en declareer je de kilometers van je youngtimer! Niet helemaal netjes, maar wie het laatsts lacht...


Reactie van Wouter van Embden

Creatieve ideeën zijn natuurlijk van harte welkom. Natuurlijk begrijp ik ook de frustratie van u en andere gedupeerden. Echter dit voorstel is natuurlijk niet legaal en niet reëel. Laten we voorlopig goede hoop houden op een positief resultaat van onze actie.

 

dinsdag, 30 juni 2009

rutger: verband oude auto/bijtelling nieuwwaarde

Het idee om voor een oude auto bij te tellen obv een % van de nieuwwaarde zie ik als onlogisch en als een straf op zuinigheid.

Ik heb 15 jaar IB betaald op deze basis en mijn bijdrage geleverd en dat is gelet op de leeftijd van de auto voldoende.

Mijn BMW 320i Touring wordt dit jaar 20 jaar oud, rijdt door goed onderhoud prima en dan ineens dit weer!

Ik ondersteun de actie daarom van harte

dinsdag, 30 juni 2009

marcel: hoe simpel kan het zijn

Om de financiele tegenwind/crisis voor ondernemers op te vangen wordt in den haag van alles bedacht; slooppremies, lagere btw tarieven, subsidies....prachtig !! Zou het schrappen van het huidige voorstel per 1-1-2010 ook niet een prachtig aanvullend idee zijn in plaats van een EXTRA belasting ?? Hoe simpel kan het zijn??

zaterdag, 20 juni 2009

Joost: youngtimer op lpg

Veel youngtimers rijden op LPG, wat al minder co2 geeft.

En veel minder fijnstof.

Mijn espace is ontworpen om 30 jaar mee te gaan (kunststof buitenkant, zwaar verzinkt chassis) toch wel er zonde om die voortijdig aan de kant te zetten.

En bij de zogenaamde milieuwinst wordt bijna geen rekening gehouden met de vervuiling bij produktie. Om nog maar te zwijgen over de dieselmotoren van de schepen die nodig zijn om de Priussen naar Nederland te laten komen. 

Ik begrijp niet zoveel van het zwalkende beleid. Bevriezen van de regeling voor de auto's die er nu voor in aanmerking komen zou ik me nog kunnen voorstellen.

dinsdag, 16 juni 2009

H. Wareman: 500 euro of 250 euro schade?

Hoewel ik het helemaal eens ben met deze website aktie, en de vele vele voornamelijk ondernemers, die hier op reageren wil ik graag nog even het volgende opmerken:Ik begrijp nl niet helemaal hoe jullie aan die 500 euro komen die het mij gaat kosten (per maand) Uit jullie cijfers zie ik, dat de bijtelling gemiddeld dus kennelijk met 6000 euro omhoog gaat.Bij een gemiddeld belasting tarief van 47% is dat dan NETTO  zo een 3000 euro per jaar dus zeg maar een goeie 250 euro meer en geen 500?!?!!? Wat doe ik verkeerd?Verder het milieu effect. Ik zie 1 slimme lezer die terecht opmerkt dat je ook rekening zou moeten houden met de productiekosten (milieu effect) voor nieuwe auto's. Dat is zo, maar je moet daarbij ook nog rekening houden met het milieu effect bij het SLOPEN van de de oude auto's. Geloof me, geld-tijd-en energie zijn op de een of andere manier aan elkaar gekoppeld. Dus een oldtimer die nu nog 2500 euro zou opbrengen, en naar de sloop gaat, heeft dus een "energie" waarde die overeenkomt met zeg maar 2500/1,35= 1850liter benzine. Stel, dat bij een kilometrage van 20000 p/j en een gemiddeld verbruik van  1 op 11, door het aanschaffen van een nieuwere auto een verbetering van 10% optreedt (en dat is nog maar de vraag) dan bespaar je dus ca 150 liter per jaar. Dan is het milieueffect van alleen al de sloop (nog niet het produceren van de nieuwe auto ) na 1850/150 = ca 12 jaar terugverdient (voor het milieu dan). Wat ben je dan? Debiel of echt een stomme leugenaar als je met droge ogen kunt volhouden dat deze regeling goed is voor het milieu! Wie durft het aan om eens een goede milieu effect berekening te maken?Veel succes met jullie aktie (Hans  .....ook ZZP-er en loonslaaf) 

--------- Toelichting van Wouter van Embden ---------------------

Geachte heer Wareman. U maakt een foutje in uw berekening. Het EXTRA bedrag waarover bijgeteld moet worden is € 12.647, dit is 25% van € 50.587 (het verschil tussen dag- en cataloguswaarde). 47% hiervan is de € 6.000 per jaar aan verhoogde bijtelling. Dit is dus al een NETTO bedrag, vandaar de verhoging van gemiddeld € 500 per maand. Zie onze berekeningen.

vrijdag, 29 mei 2009

david: bevriezen

hallo

 

ik vraag me af waarom de regeling zo opgesteld is.

de belasingvrij regel van 25 j en ouder ,gaan ze  bevriezen waardoor er geen nieuwe auto s bijkomen die nu nog geen 25 jaar oud zijn.

is dit geen idee om ook hier toe te passen.

vr gr

vrijdag, 29 mei 2009

P.J.W. van Esch: 1 op 13

Mijn vrouw en ik delen voor ons werk onze gezinsauto. Ik ben zzp-er. Het is een 12 jaar oude Toyota Carina. Het ding rijdt GEMIDDELD 1 op 13 tot 1 op 14. De zakelijke kilometers voer ik op als kosten.

Is er een dergelijke nieuwe auto van dit formaat, die dit benzineverbruik ook haalt? Tegen deze lage kosten? En dan bedoel ik als zovelen hier ook de "kosten" van het milieu, voor de produktie van een nieuwe auto.

Oja, ik heb een aantal jaar een 1 op 8 rijdende oude Toyota Previa gereden. Maar om mijn gezin met 4 kinderen te vervoeren is het rijden met 3 Smarts ook niet erg zuinig. Overigens voldeed de 19 jaar oude Previa met dubbele katalysator en verwaarloosbare onderhoudskosten nog steeds beter aan milieueisen dan menig moderne auto.       

donderdag, 28 mei 2009

pablo: oud betekent minder gewicht en dus zuini...

Het werkelijke gebruik van een auto wordt vooral dor gewicht en rijstijl bepaald.

 Wat ik in de discussie daarom mis is dat oude auto's 20% lichter zijn dan met allerlei nieuwe dingen volgehangen nieuwe van dezelfde prijsklasse of type en daarom veel minder benzine gebruiken.

Ik denk ook dat met youngtimers ook veel minder hard gereden wordt. 

zondag, 24 mei 2009

Bert Harks: Ondernemerschap in dit land een straf

Voor zover een ondernemer nog redenen heeft om er niet mee te stoppen is dit de zoveeltste maatregel om het leven van een ondernemer moeilijk te maken.

Kostenverhogingen zijn aan de orde van de dag. Voor zover je met je harde werken al iets bereikt, wordt dit door  de overheid gereguleerd en wel naar beneden. Deze maatregel is niet anders. De kerk (CDA en Christenunie) zeggen: wij houden ze arm als jullie ze nou dom houden dan hebben we goede controle.

 Geen wonder dat er steeds mee naar het buitenand vertrekken!!

donderdag, 21 mei 2009

Willy Jaheruddin: alternatief ?!

Ik ben als belastingadviseur ruim dertig jaar werkzaam in Nederland, en in die periode is er in feite nog steeds geen vooruitgang geboekt op het gebied van de privé-bijtelling. Mijn cliënten heb ik daarom het volgende voorgesteld: Merk de auto als prive-vermogen aan, boek alle kosten als privé kosten, houd de zakelijke en prive-kilometers bij, en reken na afloop van het jaar het zakelijke gedeelte door aan de onderneming, over dit toegerekende bedrag zou ik dan het mengpercentage omzetbelasting in aftrek brengen.

succes met de actie

 

woensdag, 20 mei 2009

Marco: overbrengen naar prive : BTW !!

Ik wordt zoals velen ook zwaar gedupeerd. Ga namelijk mijn BMW 750 van '91 niet op mijn balans houden. Dan maar overbrengen naar prive lees ik hier vaak. Houdt echter rekening met de BTW die met deze transactie gemoeid is. Over de waarde waartegen je prive de auto overneemt draag je zakelijk 19% BTW af aan de fiscus. Zaak is dus om de overname waarde zo laag mogelijk te zetten. Dat kan door een flink boekverlies te nemen op de auto. Eventueel nog extra de waarde drukken door er 'per ongeluk' een 'administratieve' deuk in te rijden!

Beste is overigens natuurlijk deze regel helemaal niet in te voeren.

dinsdag, 19 mei 2009

Paul van Brederode: het loopt toch allemaal anders

Er zal natuurlijk geen lastenverzwaring van 150.000.000 zijn noch zal de belastingopbrengst 21.000.000 zijn. De overheid zal misschien wel wát meer krijgen maar kern van de zaak is natuurlijk dat er een enorme verschuiving gaat plaatsvinden van zakelijk naar prive en dat iedereen voor zich gaat bekijken hoe dit het beste kan worden opgelost.

Het in één keer verhogen van de leeftijd van 15 naar 25 jaar getuigd niet van enig praktisch inzicht. Naar mijn smaakl was het beter geweest om de leeftijdsgrens in stapjes van één jaar te verhogen tot 25 jaar. Het terugdraaien van de maatregel zal niet gaan maar wellicht kan de 1e kamer nog wat doen en de scherpe kantjes eraf halen?

De belastingdruk is nou eenmaal exhorbitant hoog in Nederland en volkssport nummer 1 blijft om zo min mogelijk belasting te betalen. Was de grap niet zo dat politici steeds weer herkozen willen worden omdat ze niet onder de door henzelf gemaakte wetten willen leven als gewone burgers?

 

woensdag, 13 mei 2009

Jan van Ravenhorst: bestaande regels bieden voldoende soulaa...

De regering haalt nu reeds een geweldige tas met geld binnen door de ECHTE zakelijke rijders te controleren. Zij die aan de belasting opgeven, dat zij minder dan 500 km per jaar prive rijden en in werkelijkheid toch meer, krijgen bijtellingen en verhogingen enz. Is dat niet genoeg voor de regering? Waarom dan die oude auto`s er ook nog eens bij halen om te belasten? Antwoord: dat gaat vanzelf en vergt geen controle-apparaat. Ja, dat is tegenwoordig wetgeving. Niet handhaven maar nieuwe wetten verzinnen om het gebrek aan handhaving te compenseren. 

dinsdag, 28 april 2009

LET OP: Het is niet langer mogelijk om reacties te plaatsen.

 

<< Start < Vorige 1 2 3 4 5 6 Volgende > Einde >>Pagina 2 van 6