Alles over de bijtelling van uw youngtimer, oldtimer of klassieker

                                                                    
                                                                    Klik op het LinkedIn logo om
                                                              naar onze groep op LinkedIn te gaan

Reparatieamendement Ernst Cramer

Eind 2008 diende Ernst Cramer (Tweede Kamerlid voor de ChristenUnie) een amendement in waardoor de leeftijdsgrens voor bijtelling op basis van de waarde in het economische verkeer van 15 naar 25 jaar verlegd werd. Dit amendement werd door de Tweede Kamer aangenomen, waardoor 25.000 ondernemers gedupeerd zouden worden per 1 januari 2010.

Wij hebben hier een actie tegen opgezet en veel cijfermateriaal verzameld. Op basis van onze overtuigende argumenten heeft Ernst Cramer zijn mening bijgesteld. Op 9 november 2009 diende Ernst Cramer wederom een amendement, maar deze keer om de gevolgen van het eerder aangenomen amendement grotendeels terug te draaien. Dit reparatieamendement werd medeondertekend door Paul Tang (PvdA) en Jolande Sap (GroenLinks).

De reparatie
Het reparatieamendement voorziet in het terugdraaien van oorspronkelijke amendement. Dit betekent dat indien het reparatieamendement aangenomen wordt, de leeftijdsgrens voor bijtelling op basis van de waarde in het economische verkeer gewoon 15 jaar blijft. Tegelijkertijd wordt wel het percentage bijtelling verhoogd van 25% naar 35%. Hieronder een aantal rekenvoorbeelden:

Als voorbeeld een auto van 15 jaar oud met een cataloguswaarde (dus de nieuwwaarde bij aankoop) van € 40.000,- en een waarde in het economische verkeer (dit is de huidige marktwaarde van de auto) van € 4.000,-. Er wordt gerekend met een belastingdruk van 47% (dit is het gemiddelde waarmee de belastingdienst rekent).

Situatie sinds 1 januari 2001, 25% bijtelling op basis van waarde economische verkeer:
€ 4.000 * 25% * 47% = € 470 per jaar ofwel € 39 per maand.

Situatie per 1 januari 2010 op basis van amendement 2008, 25% bijtelling op basis van cataloguswaarde:
€ 40.000 * 25% * 47% = € 4.700 per jaar ofwel € 392 per maand.

Situatie per 1 januari 2010 op basis van (nog niet aangenomen) reparatieamendement, 35% bijtelling op basis van waarde economische verkeer:
€ 4.000 * 35% * 47% = € 658 per jaar ofwel € 55 per maand.

Uit bovenstaande voorbeelden blijkt dat bij het oorspronkelijke voorstel maar liefst 10 keer meer bijtelling betaald zou moeten worden, een stijging van 1000%. Op basis van het (nog niet aangenomen) reparatieamendement is de stijging geen 1000% maar 40%. Per maand geen stijging van € 353 per maand, maar € 16 per maand.

Op 19 november 2009 wordt over dit amendement gestemd in de Tweede Kamer. Onze verwachting is dat het reparatieamendement kan rekenen op een meerderheid van stemmen, maar zekerheid is er nog niet, dus pas op 19 november 2009 is er meer duidelijkheid. In de weken daarna zal het amendement ook in de Eerste Kamer behandeld worden.

De afgelopen tijd hebben wij veel tijd doorgebracht in Den Haag om onze lobby kracht bij te zetten. Hieronder treft u een aantal filmpjes waarin u meer kunt zijn over de kwestie bijtelling youngtimers.


Compilatie Kamercommissie
Financiën 2 november 2009


Interview met Ernst Cramer
2 november 2009

Interview met Johan Remkes
2 november 2009

Interview met Pieter Omtzigt
10 november 2009

Wouter van Embden, 13 november 2009